صفحه اصلی / بازاریابی / بازاریابی دیجیتالی و نقش آن بر فروش کالا
بازاریابی دیجیتالی
بازاریابی دیجیتالی

بازاریابی دیجیتالی و نقش آن بر فروش کالا

عصر کنونی، عصر تبادل اطلاعات از طریق رسانه و بازاریابی دیجیتالی می‌باشد و این گستردگی، تأثیرات شگرفی را در شکل گیری و دوام فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده است.

در این راستا بازاریابی اینترنتی و الکترونیکی خصوصا در سطح بین‌المللی بیش از هر زمان مورد تغییرات بنیادی قرار گرفته است. زیرا قدرت کانال‌ها و رسانه‌های دیجیتالی به حدی رسیده که مردم اطلاعات مربوط به زندگی روزمره و حتی خرید خود را از این طریق دنبال می کنند.

اهمیت بازاریابی دیجیتالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در آینده بیش از ۷۰ درصد تحقیقات و مطالعات مشتریان، قبل از حضور در محل خرید و یا درخواست خدمات انجام خواهد گرفت. چنین وضعیتی می‌تواند باعث خشنودی و یا ناامیدی صاحبان کسب و کارها و شرکت‌های تجاری گردد. حضور مناسب و حساب شده در فضای بازاریابی دیجیتالی توسط یک مدیر، سبب جذب مشتریان بالقوه بیشتر برای کسب و کارش می‌شود. از طرف مقابل در صورت عدم آمادگی و یا نداشتن برنامه‌ریزی مناسب، عرصه برای رقیبان باز خواهد شد.

برخی مدیران به دلیل داشتن تجربیات ناموفق و عدم داشتن طرح و برنامه برای استفاده از راهکارهای دیجیتالی و به عبارت دیگر عدم داشتن نگاه تخصصی و همچنین به علت اطلاع نداشتن از وجود شاخص‌های ارزیابی دقیق، کسب و کارهای سنتی را ترجیح میدهند، چرا که به نظر آنان ممکن است به برندشان آسیب برسد در حالیکه با داشتن نیروهای متخصص در این زمینه می‌توانند با ایجاد خلاقیت و نوآوری به کسب وکار خود رونق دهند.

گسترش بازار هدف

نکته قابل توجه در این میان افزایش تمایلات مشتریان برای کسب اطلاعات پیش از خرید است. هدف این روش کاهش هزینه‌های سربار بازاریابی، مدیریت مشتریان، ایجاد خلاقیت و هدفمندی است.  از آن جا که داشتن علم و تخصص در این زمینه موجب تغییر ساختار کسب و کارها و افزایش سرعت رشد مشتریان و بنگاه کسب و کار می‌شود بنابراین باید توجه داشت که در صورت عدم رعایت اصول و الزامات مشخص شده، ممکن است برخی مشکلات از جمله کاهش اعتبار ایجاد شود. در نتیجه با شناخت ابعاد کاربردی بازاریابی دیجیتالی می‌توان به توسعه بازار هدف و افزایش فروش دست یافت.

چالش‌های پیش رو بازاریابی دیجیتالی

از جمله عمده چالش‌های بازاریابی دیجیتالی بنگاه‌های خرد و متوسط و کوچک در ایران می‌توان به کمبود منابع مالی، عدم دسترسی به اطلاعات بازار و شناخت ناکافی از سلایق مشتریان، ضعف دانش بازاریابی و فقدان متخصصان بازاریابی درون بنگاه، مدیریت سنتی و ضعف مدیران در مهارت مدیریتی و بازاریابی اشاره کرد.  در پی این چالش‌ها، بخش بزرگی از ظرفیت‌های واحدهای تولیدی راکد مانده و منجر به عدم به روز بودن محصولات و روش‌های بازاریابی مطابق با تحولات بین نسلی می‌شود. در نتیجه بخش بزرگی از بازار داخلی به رقبای خارجی واگذار می‌شود.

سهم ایران در دیجیتال مارکتینگ

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، حدود ۸۰ درصد از بنگاه‌های کوچک و متوسط در ژاپن و حدود ۷۵ درصد از بنگاه‌های کشور چین و هنگ کنگ از این سیستم استفاده میکنند، در حالیکه در ایران با توجه به وجود ۴۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند، کمتر از ۱۵ درصد از مردم از بازاریابی دیجیتالی استفاده میکنند که نیمی از جامعه آماری مذکور، افراد زیر ۳۰ سال هستند. یعنی ۲۵ درصد جمعیت بین ۱۵ تا ۲۹ سال از خدمات موبایل استفاده میکنند. این در حالی است که ۷۴ درصد از جمعیت کشور، شهرنشین هستند.

بنابراین با توجه به این داده‌ها، با استفاده از از روش صحیح و خلاقانه بازاریابی الکترونیکی و با ایجاد نوآوری، می‌توان منحنی مشتریان را در سمت افزایش، جهت‌دهی کرد.

 

برای ارسال مطلب در سایت زنجیره های تولید کشاورزی روی لینک زیر کلیک کنید

ارسال مطلب

این مطالب را نیز ببینید!

بازارسازی

کشاورزان،‭ ‬سودازدگان بازارسازی

دلالی‭ ‬به‭ ‬معنای‭ ‬انحصارگری‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬و‭ ‬موقعیت‭ ‬های‭ ‬مختلف‭ ‬است بازارسازی و‭ ‬افزایش‭ ‬قیمت‭ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *